Filmmaker en onderzoeksjournalist Geertjan Lassche (1976) maakt onafhankelijke documentaires, voor bijvoorbeeld de NPO (Nederlandse Publieke Omroep). Een aantal van zijn films is vertoond in filmzalen en bioscopen, geselecteerd voor internationale filmfestivals en uitgezonden in het buitenland. Naast het maken van creatieve auteursdocumentaires bedenkt en regisseert Lassche televisieprogramma’s voor breed publiek.
Lassche begint zijn loopbaan in 1996 als verslaggever voor kranten en tijdschriften. Na een studie journalistiek gaat hij werken als onderzoeksjournalist voor de actualiteitenrubrieken TweeVandaag [nu EenVandaag] en Netwerk. Hij kwam met onthullingen over de Molukse acties in de jaren ’70, het verleden van Jorge Zorreguieta, de val van de moslimenclave Srebrenica, het asielbeleid van VVD-minister Rita Verdonk en bracht misstanden over de adoptiewereld aan het licht.
Geertjan Lassche heeft veel ervaring met werken in moeilijke omstandigheden (in crisisgebieden) overal ter wereld. Zo heeft hij als journalist verslag gedaan van de Molukkenoorlog (1999-2003), de tsunami in Atjeh (2004) en aardbevingen in Djokjakarta (2006) en Haïti (2010). Lassche filmde meerdere malen op grote hoogte in de Alpen en Himalaya.
Lassche is sinds 2008 gespecialiseerd in de creatieve auteursdocumentaire. De Boer Die Zou Gaan Emigreren… (The Farmer Who Wanted To Emigrate…) wordt geselecteerd voor de Nederlandse competitie van het IDFA (Internationaal Documentaire Festival Amsterdam).
Een journalistiek gegeven blijft uitgangspunt in onderwerpskeuze en uitvoering. In Nooit Meer Laf (2009), -een tweeluik over het gewapende verzet in de Tweede Wereldoorlog-, wordt na 60 jaar een vermissingszaak opgelost als een lijk van een onschuldig geliquideerde onderduiker wordt opgegraven in een weiland bij Staphorst. Eind 2013 verschijnt Zwart IJs, over het conflict van orthodoxe christenen op de Bible belt met geloof en topsport, God en ego. In De Mooiste Marathon (2016), ook een sportdocumentaire, vraagt hij zich af of een uitgerijpt sporthuwelijk tussen coach en topatleet nog wel tot maximale prestaties kan leiden. April 2019 wordt bij de VPRO De erfenis van een verzetsheld uitgezonden, waarin de kinderen van Johannes Post zich afvragen wie de prijs van idealisme betaalt.
Regelmatig kiest Lassche in zijn documentaires voor een ‘embedded vorm’ om vrijelijk in subculturen te registreren. Dat levert een ideale mix op tussen journalistiek en film. In zijn embedded documentaires werkt Lassche in kleine teams, om zo ‘organisch’ te worden met de omgeving en de personages zeer dicht op de huid te volgen en te interviewen. Zo is zijn documentaire Niemand Kent Mij (2011) over de gevallen wielerheld Thomas Dekker tot stand gekomen. En De Uitverkorenen (The Chosen Ones) die in 2012 tijdens het IDFA in premiére gaat, over het rigide selectiesysteem binnen de opleiding van Korps Mariniers. In april 2014 is Lassche voor zijn documentaire Hemelbestormers (Killer Slope) embedded meegegaan met een Nederlandse bergbeklimexpeditie naar de Cho Oyu, met 8201 meter de op 5 na hoogste berg ter wereld. In april 2017 kijken bijna een miljoen kijkers naar zijn film Brommers Kiek’n, over hoe plattelandsjongeren opgroeien. Eind 2019 wordt Jongens van de Bouw uitgezonden, waarin gedurende meerdere jaren het leven in een bouwput wordt vastgelegd. In april 2022 is de bioscooprelease van LOUIS, een filmessay waarin Lassche op zoek gaat naar ‘de totale mens’ achter het internationale voetbalfenomeen Louis van Gaal.
In 2005 krijgt hij de Gouden Tape voor zijn onderzoeksreportages over minister Rita Verdonk en de Congo-affaire. In 2007 geeft de Poolse president hem de hoge staatsonderscheiding Cross of Merit in Gold voor zijn documentaire God Bless Montgomery over het vergeten aandeel van Poolse parachutisten tijdens de Slag om Arnhem. Als direct gevolg van deze documentaire krijgen Poolse WOII-veteranen koninklijk eerherstel van de Nederlandse regering en Koningin Beatrix middels de Willemsorde. In 2012 wint hij zowel de jury- als de publieksprijs van De Tegel voor zijn documentaire Vreemdelingen en Bijwoners. Zijn documentaire Mannenbroeders van Kootjebroek (2011) wordt in 2012 bekroond met De Gouden Greep. Zijn film Hemelbestormers (Killer Slope) wordt in 2014 op het IDFA genomineerd voor Best Dutch Documentary en wint in 2015 de Grand Prix van het Dutch Mountain Festival en de prijs voor Best Cinematograpy op het filmfestival in Cervino (Italië). Maart 2017 wordt de door hem bedachte televisie-serie Break Free beloond met het Tv-Beeld. Geertjan Lassche is Journalist van het Jaar 2020 geworden voor het bedenken en regisseren van het Corona-vlog-magazine Frontberichten, waarin zorgverleners tijdens de eerste Corona-golf in 2020 met vlogs verslag doen van de situatie in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Voor Frontberichten werd hij ook genomineerd voor de Nipkow-schijf en de Rose d’Or. In 2022 wordt zijn korte film Clean Mountains bekroond met de Festival Director’s Award for Best Short Documentary at Cannes (Short Film Festival).
(foto: Duco de Vries)